Why fashion matters Frances Corner | wartość mody


"Why Fashion matters" Frances Corner to książka o modzie z punktu widzenia przemysłu, socjologii, sztuki i branży reklamowej. Dowiesz się z niej, czym jest efekt cappuccino, jak wygląda biznes wart 1 tryliona dolarów i czemu moda może być frywolna, ale nie trywialna. 

english version at the end

Why fashion matters - kilka słów o książce


Frances Corner od 2005 roku jest dyrektorką London College of Fashion (a to część University of Arts London). W wolnych chwilach prowadzi swojego bloga francescorner.com. Książka "Why fashion matters" to seria pytań o modzie, na które, czytając ją, sami szukamy swoich własnych odpowiedzi. Autorka podkreśla, że moda pojawia się w każdej sferze naszego życia, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Wśród 101 przemyśleń na temat mody Frances pisze m in. o:
  • prawdziwych ofiarach mody, czyli pracownikach, którzy giną w wyniku niewłaściwych warunków pracy w fabrykach, 
  • monopolu mediów na kanony urody i piękna,
  • odpowiedzialności za środowisko (wiecie, że gdyby ubrania z sieciówki miały przetrwać 3 lata, a nie 9 miesięcy, zaoszczędzilibyśmy 8 bln dolarów na kosztach materiałów? A ślady zużycia węgla, wody zmalałyby o 20-30%?)
  • autentyczności,
  • zakupach jako doświadczeniu.

Frances Corner nie wnika w głębię każdego problemu, ale stara się go nakreślić i pobudzić do myślenia. Myślę, że "Why fashion matters" powinien przeczytać każdy, kto jest związany z branżą mody. W końcu cały czas staramy się nadążyć za zmianami i jej mechanizmami. A to wymaga nie tylko wyczucia chwili, trendów i znajomości konsumentów, ale podstawowej wiedzy o rynku i jego ekosystemie.

W książce znajdziecie też kilka stron przydatnych linków i lektur.


Why fashion matters - finansowa wartość mody


Choć w "Why fashion matters" prawie nie ma przedstawionych wyników finansowych to pomyślałam, że skorzystam z okazji i podzielę się z Wami tzw. twardymi danymi. Uwaga, uwaga... będzie sporo liczb. Moda to część kultury, sztuki, ale też socjologii czy ekonomii właśnie. To potężny przemysł.

Według danych FashionUnited na całym świecie zatrudnionych w branży odzieżowo-tekstylnej było 57,8 mln, ludzi pracujących w wytwarzaniu ubrań 24,8 mln, a w tekstyliach 33 mln (dane na 2014 r.). Dziennie przybywa na rynku mody 3 000 bln nowych firm, a na szczycie, jak wiecie, utrzymuje się zaledwie garstka.

Jak kształtują się wartości poszczególnych sektrów?

  • Odzież damska - 621 bln $ 
  • Odzież męska - 402 bln $
  • Dobra luksusowe - 339,4 bln $
  • Odzież dziecięca - 186 bln $
  • Obuwie sportowe - 90,4 bln $
  • Odzież ślubna - 57 bln $


Chiny są największym eksporterem odzieży na świecie, na drugim miejscu są Indie, a na trzecim Włochy. Następnie Turcja i Bangladesz. To te 5 krajów odpowiada za dostawy 54,4%, a same Chiny za 36,5%.


A do tego trzeba dodać jeszcze wartość mody dla branży reklamowej (500 bln $ rocznie), transportu, budownictwa czy wreszcie państwa jako instytucji (cła, podatki dla przedsiębiorców, itp.).

Why fashion matters - dlaczego moda jest ważna?


Trudno nie zgodzić się z Frances Corner, która mówi, że moda (a może bardziej wąsko, to, co nosimy) szybciej niż cokolwiek innego mówi o tym, kim chcemy być i kim jesteśmy. Moim zdaniem warto podkreślić jeszcze jedną rzecz - ciuszki ciuszkami, łatwo jest powiedzieć, że "modą się nie interesuję, bo to bzdury", ale bez niej świat wyglądałby zupełnie inaczej. Nie tylko dlatego, że wszyscy chodzilibyśmy w jednakowych uniformach albo nago.



ENGLISH
"Why fashion matters" by Frances Corner is a book about fashion as an industry and art, from sociological and advertising point of view. You'll get to know what is cappuccino effect, how does the business worth 1 trillion $ look like and why fashion could be frivolous but not trivial.

"Why fashion matters" is a series of questions and thoughts about fashion. But we should search the answers by ourselves. Frances Corner among other wrote about:

  • the real fashion victims,
  • the media monopoly on beauty,
  • trendsetting,
  • and fashion immortality.

As she says fashion tells the story of who we are and who we want to be. I'd like to add that there's one more thing. World without fashion would look completely different. Not because of that we will be wearing the same uniform or be naked.


źródła:

  • "Why Fashion Matters" Frances Corner
  • https://fashionunited.com/global-fashion-industry-statistics
  • http://francescorner.com/
  • https://fashionunited.com/i/top100

Podziel się:

Prześlij komentarz

Dzięki za komentarze!
W razie pytań pisz: contact@fashionbranding.pl

 
Copyright © Fashion Branding - bringing meaning to fashion. Designed by OddThemes