12 sposobów na ilustrację mody - współpraca z marką



Jak marka z branży mody może współpracować z ilustratorem lub grafikiem? Co mogą zaprojektować lub w jakim dziale firmy pracować? Poniżej znajdziecie 12 sposobów na współpracę ilustratora mody i grafika z marką odzieżową, obuwniczą czy jakąkolwiek inną związaną z modą!


1. Kalendarz lub planer

Rzecz uniwersalna i przydatna dla każdego. Sprawdzi się jako prezent dla partnera biznesowego, influencera. Ale może też być rozpowszechniany komercyjnie, czyli przeznaczony na sprzedaż. W takim przypadku trzeba liczyć się z wyższymi kosztami (rozszerzone pola eksploatacji), a nawet podziałem przychodu ze sprzedaży.

Przykład: ilustratorka Sylwia Dębicka i Poradnik stylu>> Urszuli Kamińskiej, personal shopperki z doświadczeniem w psychologii ubioru i kreowaniu stylu

2. Kolekcja porcelany

Przykład tego, że myśląc o ilustratorze mody, nie trzeba iść na łatwiznę. Komplet porcelany to coś, co trafi do wielu grup odbiorców: partnerów biznesowych, fanów marki, ale też mediów – wdzięczny do sfotografowania, użycia w sesji zdjęciowej, czy jako narzędzie do budowania smacznego i bardzo stylowego profilu na instagramie.

Przykład: kolekcja porcelany Fabelle>> ilustratorki Anny Halarewicz dla VOLA art of deco 




3. Limitowana seria notesów

Kto z nas ich nie uwielbia? Mimo wszystkich elektronicznych gadżetów to właśnie notesy cieszą się niesłabnącą popularnością. To też dobra przestrzeń do pokazania charakteru marki: czy to przez użyty papier, layout notatnika, czy wybór ilustratora, który osobowościowo stanowi uzupełnienie DNA marki.

4. Projekt t-shirtów

Magda Danaj / Porysunki >> doskonale rozumie komercyjny potencjał rysowania i tworzenia grafik. Jej produkcje zostały zaprezentowane na limitowanej kolekcji t-shirtów sieciowej marki Sinsay.

Ja jestem ich ogromną fanką, a jeden z nich widzicie na zdjęciach ;)

Przy tego typu współpracy, jako marka, możesz zlecić wykonanie unikalnych obrazków, na wyłączność albo wykupić licencję na już stworzone grafiki. Skonsultuj się z prawnikiem co do czasu i zakresu obowiązywania licencji.

5. T-shirty jako część większego planu

Inną sieciową marką, która korzysta z dóbr grafiki i ilustracji jest Medicine. Z tym, że oni wpisali to w DNA marki. Tym sposobem ukierunkowali komunikację i zbudowali tożsamość, której nikt nie podrobi. Twórcy mogą cały czas zgłaszać swoje prace do Banku Grafik >>. Wybrane modele trafiają do sprzedaży. Dla marki tworzą też najbardziej uznane nazwiska w branży, takie jak Patryk Mogilnicki, Dawid Ryski i Tomek Sadurski, Aby podkreślić to, że to nie jest jednorazowy projekt, a strategia działania marki, Medicine uczestniczy w konwentach tatuażu, organizuje wymiany książek, a także cykliczne akcje, które wpisują się w styl życia grupy docelowej. Możemy rozgościć się na ich leżakach np. na Festiwalu Filmów Kultowych, albo kupić wdzianko dla swojego psa i wesprzeć tym samy schronisko dla bezdomnych psów.




6. Współpraca jako pattern designer

Jeśli nie przekonują Cię czysto wizerunkowe aspekty współpracy z ilustratorem, zatrudnij projektanta wzorów. To grafik, rysownik albo projektant mody, którego fachem jest tworzenie deseni na tkaniny. Nie tylko ubrania i dodatki!


7. Projektowanie witryny - visual merchandising

Kropki i kreski >> projektuje witryny dla H&M, ale i mniejsze firmy wprowadzają tego typu współpracę do swojej marki. Wrocławski concept store Fu-Ku >> kilkukrotnie zapraszał ilustratorów do stworzenia witryny ich butiku. Co ważne, to działanie nie jest oderwaną akcją, ale elementem większego planu. Ostatnią wystawę zaprojektowała Anna Halarewicz, a jej pokaz odbył się podczas wernisażu prac ilustratorki w concept storze. Ilustracje zostały też przeniesione na gadżety towarzyszące wystawie: zestaw notesu i płóciennej torby. Dodatkowo w butiku można kupić porcelanę Anny Halarewicz i VOLA art of deco.




8. Projektowanie butów - Olka Osadzińska

Pattern designer to niekoniecznie anonimowa osoba, człowiek z zespołu produkcji, tak jak krojczy czy projektant. Olka Osadzińska jest ilustratorką, która chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniami m. in. podczas Art & Fashion Forum w Poznaniu. Marka Reebok zaprosiła ją do współpracy – opracowania ilustracji dla linii butów. Więcej o pracy Olki przeczytacie w moim wywiadzie na Fashion PR Talks >> 

9. Grafik do bannerów reklamowych

Klasyk. Niekoniecznie potrzebujesz tu wielkiego wizjonera. Bardziej przydatny może okazać się grafik władający programami jak rycerz mieczem, znający się na wymogach różnych mediów reklamowych w internecie. Tu nierzadko rządzą inne reguły niż styl i estetyka. Liczą się clickbaitowe copy i cokolwiek przykuwjącego wzrok ogarniętego ślepotą bannerową usera.

10. Oprawa na pokaz mody

Pokaz mody to spektakl. Nie dotyczy tylko prezentacji kolekcji, układu choreograficznego czy zaproszonych celebrytów, ale ogólnej atmosfery. Ten klimat tworzy miejsce wydarzenia, światła, muzyka i oczywiście dekoracje.

Choć często polskie pokazy mody są dużym kompromisem między zadowoleniem sponsorów, mediów żądnych plotek z czerwonego dywanu i afterparty oraz wizją artystyczną projektanta czy wymogami imprezy, to warto próbować nadać im indywidualny charakter. Krok po kroku budować relacje i w pewnym momencie móc dyktować własne warunki. Poza tym taki ilustrator może rysować sylwetki z pokazu na żywo. To coś niepowtarzalnego w dobie wszechobecnych lustrzanek i relacji w social media. Specjalizuje się w tym m. in. Elena Ciuprina >>




11. Zaproszenia

Ilustrator może przygotować dla marki projekt zaproszeń, grafik do folderów reklamowych, katalogów czy kartek lub nalepek z podziękowaniem za zakupy. Proste, ale skuteczne!

12. Wyjście poza butik stacjonarny

Masz swój pop up store? A może tak jak Linda i Agnieszka przemierzasz Polskę fashion truckiem? Dziewczyny zaprosiły twórców streetartu do pomalowania ciężarówki, która jest mobilnym concept storem. Pierwszym takim w Polsce! Fu-Ku Fashion Truck >> pokazuje, że nie musisz wykorzystać klasycznej ilustracji czy standardowego projektowania graficznego. Zaproś do współpracy uliczny artystów i grafficiarzy.




Sposobów współpracy ilustratora z modą i markami, które w tej branży funkcjonują jest mnóstwo! A kreatywność nie zna granic. Na koniec jeszcze kilka ważnych wskazówek, o których nie możecie zapomnieć!

O czym powinien pamiętać ilustrator przed przystąpieniem do pracy?

  • Otrzymanie od marki briefu.
  • Umowa z licencją i polami eksploatacji bądź całkowitym przekazaniem autorskich praw majątkowych.
  • Określenie liczby poprawek do projektu.
  • Określenie terminu płatności.
  • Możliwość umieszczenia pracy i logo marki, dla której wykonano zlecenie, w portfolio.


Poza tym, drogi ilustratorze liczą się też:

  • Terminowość! Marki nie mogą czekać. Pokazu mody nie da się przełożyć, kalendarze na Nowy Rok muszą pojawić się najpóźniej w pierwszym tygodniu stycznia, a ekipa remontowa nie może czekać na dostarczenie tapety do nowego salonu czy biura. Każdy dzień zwłoki to straty finansowe dla marki.
  • Zadawanie pytań. Klient zazwyczaj nie zna się na Twojej pracy. Ustal z nim wcześniej styl ilustracji i ich elementy, w razie wątpliwości zadaj pytania. Współpracą z marką to tak naprawdę nie jednorazowa akcja, ale szansa na długofalowe działania. Z korzyścią dla obu stron.
kurtka jeansowa: Local Heroes | t-shirt: Sinsay | spódnica: second hand | torebka: Przywara-Strzałka | buty: H&M 

Za zdjęcia do tego wpisu z koszulką Magdy Danaj dla marki Sinsay dziękuję Marta Gutsche >>!

Podziel się:

1 komentarz :

Dzięki za komentarze!
W razie pytań pisz: contact@fashionbranding.pl

 
Copyright © Fashion Branding - bringing meaning to fashion. Designed by OddThemes