10 x moda - jaka jest Twoja definicja? | style editorial #7



Co to  jest moda? Pierwsza znana nam wzmianka na temat mody (konkretnie tego słowa) pojawiła się w XIV wieku. Według słownika Merriam-Webster to najbardziej ogólny termin, który stosuje się do preferowanego sposobu ubierania, zachowania, pisania czy wystąpień w danym miejscu lub / i o danym czasie. Jednak z modą, jak z pogodą, polityką i służbą zdrowia - każdy zna się na niej najlepiej.


1.MODA TO UBRANIE


Możemy się z tym zgadzać lub nie, ale większość społeczeństwa postrzega modę, jako odzież, którą na siebie zakłada, buty i dodatki, które nosi. W komentarzu Dlaczego by nie na fanpage’u Fashion Branding pojawiła się postać Georga Simmela i jego pojmowania mody. Cytując jego publikację “Filozofia mody”: “Moda stanowi po prostu jedną z wielu form życia, za pomocą których staramy się połączyć w jednolitej sferze działalności tendencję ku społecznemu ujednolicaniu i pragnienie jednostkowego odróżniania się i zmiany.” Choć od stworzenia tej definicji minęło już trochę czasu, ciągle poddawana jest reinterpretacji. Na uwagę zasługuje publikacja Bogny Dowgiałło “Ubieranie się jako forma uspołecznienia. O aktualności koncepcji mody Georga Simmla” - to kolejna pozycja na mojej liście do kupienia!



2. MODA TO KOMUNIKACJA


Rozważania o modzie jako komunikacji to nie wymysł współczesnych domów mody i agencji reklamowych. Zagadnienie jest o tyle trudne, że ona sama już coś komunikuje, a tu jeszcze my chcemy nadać jej swoje znaczenie. Thomas Robertson w książce Consumer behaviour (z 1970 r.) napisał: “Produkty różnią się stopniem ich znaczenia w wymiarze społeczno-symbolicznym. Samochody i ubrania są najbardziej wystawione na publiczną prezentację i rozpoznawalne jako te, które coś mówią o człowieku.”  Nie bez powodu najwyżej oceniane szkoły mody proponują fakultety z komunikacji w modzie. W Parsons School of Fashion jako drugi fakultet można podjąć się zgłębiania tajników fashion communication, Central Saint Martins oferuje BA Fashion Communication, na którym można wybrać 3 ścieżki: dziennikarstwo, promocję i historię. Jeśli nie moda, to co innego dokładniej wpisuje się style życia i aspiracje ludzi? Chyba nie muszę tutaj przypominać o przypadkach osób biorących kredyty na zakup torebki Chanel, kolejek ustawiających się po ubranie znanego projektanta do H&M, czy ekscytacji ciucholandowych szperaczy po znalezieniu prawdziwej perełki vintage?



3. MODA TO MARKI


28 - Nike
32 - Louis Vuitton
42 - Zara
55 - Hermes,
75 - H&M
76 - Gucci

6 / 100 najbardziej wartościowych marek świata wg Millward Brown pochodzi z branży mody.

Z kolei wg Best Global Brands przygotowanego przez Interbrand plasują się one następująco:
17 - Nike
20 - Louis Vuitton
21 - H&M
30 - Zara
41 - Hermes
50 - Gucci
57 - Cartier
62 - Adidas
66 - Tiffany&co
69 - Prada
72 - Caterpillar
73 - Burberry
91 - Ralph Lauren
96 - Hugo Boss





4. MODA TO JĘZYK


Branżowy żargon, książki, rozmowy, definicje i kreacja. Gdyby nie wymyślenie bikini nie byłoby tego słowa. Przykłady można mnożyć. Czy są tu fani poznawania nowych wyrażeń? (ja mam na tym punkcie bzika, zapamiętuję lub zapisuję drobiazgi, np. kil tie fringe, jak i idee np. normcore)






5. MODA TO BIZNES I PIENIĄDZE


Nie od dziś pieniądze wzbudzają największe emocje. Już w 2013 r. Michał Zaczyński opublikował tekst na temat zarobków w polskiej modzie (dla zainteresowanych TUTAJ). Moda to potężna gałąź przemysłu, tylko niektórzy ciągle przymykają na to oko. A "ciuszki" to biznes i już. Dzieje się nie tylko w Warszawie, ale i wielu innych miejscach w Polsce, choć tam dalej jej do celebrytów, ale i nierzadko bliżej do blichtru. To zagadnienie podjęłam w jednym z artykułów napisanych dla Fashion PR Talks (zapraszam - klik).




6. MODA TO BAJKA


Moda codziennie opowiada historie. Marki serwują nam storytelling (moje ulubione to m. in. Pan Tu Nie Stał, risk made in warsaw oraz Tołpa). Sami piszemy swoje historie z modą w tle, m. in. robiąc zakupy. Media sprzedają informacje i opakowują je w przyswajalne treści. Moda ma swoich dobrych i złych bohaterów, dobre wróżki i morał (np. kolejny sweter z sieciówki za 50zł, który mechaci się po pierwszym praniu).

7. MODA TO SPEKTAKL


Widowisko na najwyższym poziomie! Szczególnie widzimy je podczas fashion weeków. Ja jestem zachwycona tym, jak domy mody dbają o przekazanie idei marki i stworzenie opowieści o nowej kolekcji. Na ten temat pisałam Wam już w tekście o Fendi, jeśli jeszcze nie czytaliście - zapraszam KLIK!

8. MODA TO SZTUKA


Nie tylko z perspektywy tworzenia Haute Couture, ale i wzajemnych powiązań, o których pisałam już w tym tekście.





ale przede wszystkim


9. MODA TO WIZYTÓWKA


Zanim otworzysz do kogoś przysłowiową gębę, można wyrobić sobie o Tobie zdanie. Wystarczy spojrzeć na buty, strój, fryzurę czy makijaż. Nie bez powodu wiele publikacji poświęca się tzw. pierwszemu wrażeniu. Nie chcę tego spłycać do oceniania książki po okładce, ale moda, to jak się nosimy, jest potężnym środkiem przekazu.

beret: NO NAME | apaszka / scarf: VINTAGE | okulary przeciwsłoneczne / sunglasses: QUAY OF AUSTRALIA | płaszcz / coat: VINTAGE | spódnica / skirt: RISK MADE IN WARSAW | t-shirt: CARRY | torebka: PRZYWARA-STRZAŁKA | buty / shoes: DEICHMANN

zdjęcia: Magdalena Kwiecień i ja







10. JAKA JEST TWOJA DEFINICJA MODY?


Jestem bardzo ciekawa, czym dla Was jest moda? Czekam na komentarze!

Podziel się:

7 komentarzy :

  1. Super tekst. Zdjęcia śliczne :))

    OdpowiedzUsuń

  2. Każdy z tych 10 punktów jest przekonujący (no, może poza tym, który mówi, że moda to bajka - nie bardzo do mnie trafia). Moda to jedna wielka zbieranina rzeczy, emocji, wrażeń, zjawisk, które nas otaczają.
    moda to "ja". W każdym detalu, w każdej swoim elemencie... to mój gust, moje upodobania i przekonania. Moje "ja", które pokazuje to, kim jestem, kim się inspiruję, gdzie i kiedy żyję.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo podoba mi się, że moda to bajka! Piękne porównanie.
    Odkąd zadałaś pytanie na Facebooku, próbowałam stworzyć swoją definicję, ale na nic jeszcze nie wpadłam, bo jest taka mieszanką tego wszystkiego, o czym już napisałaś.
    W ogóle - prześliczne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  4. ja tam z każdego punktu wyciągam ziarenko by łączyć w jedną, swoją mode. Moda dotyczy każdej dziedziny naszego życia, przenika je. I nawet, gdy zapieramy się rękami, nogami i krzyczymy, że nas nie interesuje to pojawia się w naszym życiu. Dla mnie jest dopełnieniem. Wyrażeniem. Obrazem, zabawą, wołaniem. Indywidualnością. A Ty tu dla mnie jesteś ideałem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Kiedy byłam jeszcze młodzieniaszkiem moda jawiła mi się przede wszystkim jako sztuka i bajka. Teraz to dla mnie przede wszystkim komunikacja niewerbalna i wielki, naprawdę wielki biznes. Niestety ale dla mnie ten ogromny czar mody, który tak hipnotyzował prawie 10 lat temu prysł nieodwracalnie. Bo jak wierzyć w bajki, kiedy ma się świadomość, że pod cienkim płaszczykiem opowiadanych historii kryją się tak naprawdę tylko liczby.

    OdpowiedzUsuń
  6. Chciałabym spytać jak się nosi spódnica od Risk? Zakochałam się niej oraz jednej z ich czerwonych sukienek przeglądając ubrania na stronie http://showroom.pl i przepadłam! Czy jest ciepła i nada się na jesień czy zimę? :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta spódnica jest uszyta z grubej, przypominającej sweter dzianiny, a od wewnątrz ma coś na kształt dresu. Pod spodnem jest halka :) U mnie sprawdza się też zimą i jesienią!
      Sukienki mam dwie, ale one są z cieńszego materiału, więc niektórym może w nich być chłodno :)

      Usuń

Dzięki za komentarze!
W razie pytań pisz: contact@fashionbranding.pl

 
Copyright © Fashion Branding - bringing meaning to fashion. Designed by OddThemes