Nowy start: Fashion Branding



Zmiany to dobry pretekst, żeby pokazać Wam na czym polega branding bloga w 5 krokach. U góry znajdziecie zakładki O AUTORZE i O SERWISIE, w których dowiecie się więcej. Zapraszam Was do stałego obserwowania i czytania www.fashionbranding.pl! Blog pod linkiem www.babeczkinawybiegu.pl już nie funkcjonuje.

To co, startujemy! Najpierw parę słów o brandingu, potem o tym co nowego na blogu, a na końcu świeże teksty i kategorie oraz nowe adresy do śledzenia w mediach społecznościowych.


Co to jest branding?

W kilku prostych słowach branding oznacza proces budowania marki, jej wizerunku wizerunku i świadomości w myślach ludzi i marek konkurencyjnych. Składa się na niego projektowanie tożsamości: zachowania (np. scenariuszy sprzedaży, ścieżki kontaktu między pracownikami, charakterystyki udziału marki w wydarzeniach, postępowania w ramach reklamacji), wyglądu (m. in. logo, design strony internetowej, projekt sklepów, banery w newsletterach, uniformy pracowników) i komunikacji marki (sposoby prowadzenia mediów społecznościowych, wybór ambasadora marki, sesje zdjęciowe, tone of voice).

Wszystkie te elementy są ze sobą nierozłączne i przenikają się.


Branding pozwala znaleźć osobom, markom i organizacjom odpowiedzi na pytania:
- kim są
- kto powinien się o tym dowiedzieć
- jak powinien się o tym dowiedzieć
- i dlaczego ma to kogoś interesować. 

Panuje przekonanie, że branding to stworzenie kreatywnego wizualnego designu (tutaj nie rozumianego w kontekście użyteczności) strony internetowej, opakowania, wizytówek, kreacji reklamowych, projektu nowego produktu, programu afiliacyjnego, a nawet wnętrza restauracji lub linii graficznej firmy logistycznej, czy logo prywatnej kliniki. Nic bardziej mylnego! Wszystkie wymienione rzeczy są częścią brandingu, ale nie jej istotą. Warto o tym pamiętać!


Ok, więc jak się robi branding?

Początki bywają różne. Niezależnie od tego, czy zaczynasz od podstaw, czy pracujesz nad istniejącą już marką najważniejsza jest krótka, ale konkretna diagnoza "pacjenta". Najpierw określasz swój "biznes" (tzn. czym się zajmujesz, co produkujesz, jakich usług dostarczasz). Konkretnie punktuj jak jest teraz, a jak chcesz, żeby było w przyszłości. Na tym etapie określ też cele.* 

Musisz też wiedzieć, że branding jest procesem. Budowanie tożsamości marki i jej wizerunku może długo trwać. Trzeba uzbroić się w determinację i cierpliwość.

*cele modyfikujemy w ramach zmieniających się okoliczności


Poniżej wyróżniłam 5 elementów składowych brandingu bloga i opisałam je w kontekście Fashion Branding. 

1. DNA marki, czyli jej tożsamość.


Wybrałam kilka cech, które mają być odczuwalne w Fashion Branding, m. in. błyskotliwość, estetykę, humor, entuzjazm. Te cechy da się odczuć w kolorystyce, tonie komunikacji i sposobie pisania, a także w tonacji zdjęć. W jaki sposób? O tym w dalszej części. Każda z tych cech ma też dla mnie swoją definicję. Pamiętaj, że np. "kreatywność" może być inaczej rozumiana przez ciebie, inaczej przez twoją mamę, a jeszcze inaczej przez szefa w pracy. Dlatego dobrze jest to sobie jasno określić.

Przez Fashion Branding pokazuję, że moda to nie kolorowe ciuszki, a branding nie kończy się (ani nie zaczyna!) na ładnym logo. Już od ponad 3 lat przemycałam tu teksty sygnalizujące głębię tych tematów, a teraz zdecydowałam się to wzmocnić i uczynić z nich główną ideę bloga. 



2. Nazwa i claim


Mając określony charakter można pomyśleć nad nazwą, sloganem i logo. Bliskie mi osoby wiedzą, że z nazwą miałam największy problem. Wymyśliłam ich ponad 100! Sprawdziła się tu stara zasada - szewc bez butów chodzi - i przez długi czas nie mogłam wybrać tej jednej. Ostatecznie postawiłam na najprostszy i najbardziej uniwersalny typ - Fashion Branding.

Co o tym zdecydowało?
  • połączenie dwóch moich pasji i pracy
  • łatwe do zapamiętania
  • w języku angielskim
  • kluczowa fraza seo
  • brzmi profesjonalnie

Claim, czyli slogan: zdanie lub wyrażenie opisujące istotę mojej marki to bringing meaning to fashion. Pasuje do nazwy i jest jej uzupełnieniem. Przekazuje dwa poziomy rozumienia:

1/ Branding jako nadawanie tożsamości i znaczenia markom
2/ Rozumienie mody z pozycji „ciuszków i pobłażliwego traktowania” kierowane jest w stronę gałęzi biznesu. Nadaje się jej znaczenia.





3. Key visuals, czyli główne elementy graficzne.


Co wchodzi w skład identyfikacji wizualnej marki? Elementami graficznymi bloga są: logo, typografia, symbole, szablon i charakterystyczne grafiki. Razem z moją bardzo dobrą koleżanką graficzką - Karoliną - spędzałyśmy pyszny czas we wrocławskich kawiarniach i restauracjach, nadając charakter blogowi. Karolina jest super zdolna, więc mam nadzieję, że jeszcze nie jeden projekt razem zrobimy!

Okulary, które widzicie w logo to symbol, który jest głównym elementem identyfikacji. Występuje też oddzielnie od logo. Okulary wskazują na profesjonalizm i mądrość, ale dzięki swojemu kształtowi są lekkie, kojarzą się modą i nawiązują do mojego ukochanego retro.

W logo użyty został font paragon (Tino Mendes) - idealna zbieżność z modą i zakupami, czyli tematyką bloga. Font jest nowoczesny i wyrazisty, wyróżnia się na tle innych dynamiką. "Inspiracją" do jego powstania była transformacja codziennych motywacji do wewnętrznej mocy i działania. 

Częścią identyfikacji jest też font użyty w sloganie - wygląda jakby był malowany pociągnięciem pędzla z farbą. Zdecydowałyśmy się na niego, aby wyrazić kobiecy charakter bloga. To Selima (indyjskie pochodzenie).

Treści bloga pisane miały być fontem Belleza (Eduardo Tunni, Argetyna), który zaprojektowany został z inspiracji światem mody. Jest bardziej elegancki, ale prosty, ma klasyczne proporcje. Oznacza piękno. Okazało się jednak, że nie ma w pełni polskich znaków, więc sięgnęłam po klasyka - Ubuntu. 

Zależało mi też na aspekcie brandingu wobec tego poprosiłam Karolinę o zaprojektowanie unikalnego DNA. To nie jest zwykła grafika! Karolina narysowała w nim symbole mody i brandingu. Już wkrótce zobaczycie go też tu na stronie.

Aby zachować spójność bloga wybrałam też dwa główne motywy kolorystyczne:
1/ Słoneczny żółty, który niesie ze sobą znaczenia:

  • Umysł i intelekt. Stymuluje analityczne myślenie.
  • Szczęście. Jest pozytywny, wzbudza entuzjazm, pewność siebie i optymizm. 
  • Komunikacja nowych pomysłów i idei. 

To mój główny kolor, którym m. in. będę zaznaczać ważne części w tekstach, czy wykorzystywać w infografikach, a jako uzupełnienie 2/ intensywny niebieski. Ta barwa kojarzy się z wolnością, technologią, intelektem, autorytetem, zaufaniem i spokojem

Kolejny aspekt identyfikacji wizualnej to zdjęcia. Z racji tematyki - moda zmienną jest, trudno tu mówić o trzymaniu się jednej konwencji, ale są elementy, które sprawią, że całość będzie zgodna z charakterem marki. Jeśli zastanawiacie się jak to zrobić, poniżej kilka wskazówek:

  • emocje wyrażane na zdjęciach (w moim przypadku niezmiennie uśmiech!)
  • tonacja, filtry, jak kto woli - zdjęcia mogą mieć ciepłą lub chłodną poświatę
  • miejsce wykonywania zdjęć: studio, plenery w otoczeniu lasów i natury lub w otoczeniu nowoczesnych budynków albo we wnętrzach w hotelowym stylu
  • sposób łączenia ich w kolaże czy tworzenia grafik z napisami.
Jak robić to dobrze? Spójrzcie np. na zdjęcia Kokijaże, instagram Joulenki, a nawet na blog Kasi Tusk czy Ekskluzywnego Menela.

Ostatni element identyfikacji wizualnej to szablon. Zdecydowałam się na prosty wygląd bloga, ale z fajnymi smaczkami. Slider w centralnej części nadaje mu dynamiki, na górnej belce znajdują się najważniejsze informacje i social media. Posty na stronie głównej wyróżniają się przez wielką literę z lewej strony. Sam układ jest klasyczny, część główna to feed z wpisami, z prawego boku są dodatkowe treści takie jak kilka słów o mnie, widget Pinteresta i przypięty post. Ikona Snapchata, tak jak pozostałe ikonki social mediów zostały dobrane do stylu graficznego bloga, są więc rysowane cienką linią i czarno-białe. Prostym, ale estetycznie ładnym elementem jest pasek dolny strony z feedem z Instagrama i przekierowaniem do mediów społecznościowych. Jak widzicie nie jest to jakiś bardzo oryginalny szablon, ale w internecie ważne jest to, do czego przyzwyczajeni są odbiorcy - musi im się łatwo i intuicyjnie poruszać po stronie. Dla mnie istotną rzeczą była jeszcze responsywność serwisu - czyli dostosowanie się szablonu do urządzeń mobilnych.

4. Komunikacja


Ten element brandingu wchodzi w mocną interakcję z PR-em, marketingiem i wszelkimi innymi formami istnienia w świecie mediów, czy w społeczeństwie. W jego skład wchodzą zarówno kwestie czysto językowe, jak i sposób prowadzenia mediów społecznościowych, zachowania się w różnych sytuacjach – w trakcie pracy, na uczelni, podczas spotkań blogerów, zakupów itp. Marki takie rzeczy projektują, a ludzie kreują swoje marki osobiste. Nawet jeśli o tym nie myślimy – po prostu jacyś jesteśmy. Dlatego, jeśli czujecie potrzebę uporządkowania bloga określcie dla kogo i po co go tworzycie.



5. Treści


W przypadku blogów to najważniejsza część całości. To dla niej je czytamy i oglądamy. O ile otoczka ma wpływ na jego odbiór, o tyle content musi być dla nas, czytelników interesujący. Główną wartością części blogów będą fantastyczne zdjęcia, inne przyciągają lekkimi lifestylowymi tekstami, a jeszcze kolejne to doskonałe poradniki lub skarbnice wiedzy. Ja najbardziej wpisuję się w ten ostatni rejestr, ale dbam też o zdjęcia na tyle, na ile możliwości pozwalają. Oczywiście sposób ich tworzenia możemy dobierać wg tematyki, grupy odbiorców, a nawet czasu publikacji.

Tak wygląda branding bloga na moim przykładzie. Myślałam, że będzie krócej, ale jak już zaczęłam pisać stwierdziłam, że warto to prosto, ale dokładnie rozpisać. Mimo tego, że wielu z nas traktuje blogi jako przyjemność i hobby to spojrzenie na nie z innej perspektywy daje do myślenia :) Mam nadzieję, że ten artykuł przysporzy Wam przemyśleń i planów prezentowania swoich treści, szczególnie, jeśli jesteście fotografami, stylistkami, specjalistami od mediów społecznościowych, czy innymi doradcami wszelakiego rodzaju!


Dla porządku pogrupowałam też wpisy mniej więcej z ostatnich dwóch lat w kategorie:

1/ BRANDING ABC
Podstawy brandingu i case studies, o blogowaniu i budowaniu wizerunku też. klik>>>
2/ BEHIND THE LABEL
Zastanawiasz się, co się kryje za markami i metkami? Moda i praca kreatywna zza kulis. klik>>>
3/ FASHION STORIES
Opowieści z modą w tle i na głównym planie: bieżące kampanie, newsy komentowane w szerszym kontekście, historie marek i relacje z wydarzeń. W końcu wszyscy lubimy opowieści. klik>>>
4/ BRAND BRUNCH
Sposób na spędzenie weekendu: książki, filmy, czasopisma, muzyka, marki i miejsca, którymi warto się zainteresować. Ogólnie, polecam się interesować, bo jak powiedziała Alexa Chung: jeśli chcesz pracować w branży mody, bądź interesujący, a to oznacza - zaangażowany na 200% w to co lubisz robić. klik>>>
5/ FASHION GUIDE
Moda praktycznie. Bo pracując w tej branży za kulisami nie muszę nosić się na czarno. Mogę po prostu ciągle lubić dobrze się nosić. W kolorze. klik>>>
6/ INTERVIEW 
Wywiady z fajnymi ludźmi. Do czytania, do wyciągania wniosków, snucia planów i ich realizacji. Już niedługo!

Wkrótce nowe artykuły!

Tymczasem zapraszam do śledzenia:
instagram: FASHIONBRANDINGPL
twitter: KWIECIENKA
pinterest: FAHSIONBRANDPL
snapchat: KWIECIENPLECIE

Podziel się:

4 komentarze :

  1. Świetnie to wygląda! Brawo dla Ciebie i dla graficzki.

    PS: A font paragon podbił me serce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję!
      Mamy jeszcze w planach kilka fajnych rzeczy, więc wkrótce coś nowego :)

      Usuń
  2. uwielbiam czytać Twoje posty Kasiu! <3 dla mnie zawsze są wielką skarbnicą inspiracji i wiedzy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę i dziękuję!
      aż chce się pisać dalej :)

      Usuń

Dzięki za komentarze!
W razie pytań pisz: contact@fashionbranding.pl

 
Copyright © Fashion Branding - bringing meaning to fashion. Designed by OddThemes