Co powinno znaleźć się na każdym blogu? ABC blogera cz. I

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, musisz sobie najpierw zadać 3 inne. Po co zakładam / piszę bloga? (CEL) Kto jest odbiorcą bloga? (TARGET) Ostatnie: Jaka jest moja rola? Od razu zaspoileruję - na te pytania nie ma jednoznacznej, jedynej i słusznej odpowiedzi. 


Możesz prowadzić go dla rozrywki, rozwijania swojej pasji albo uczynić z niego biznes lub środek do uzyskania czegoś innego. Oczywiście blogi są publiczne i ogólnodostępne dla każdego, ale przemyśl, do jakiej grupy internautów chcesz trafić. Czy zależy Ci na zainteresowaniu swoimi treściami konkretnej osoby? Spróbuj ją sobie zwizualizować. Czy pracuje? Jakie ma hobby? Woli kawę czy herbatę? Słucha muzyki z vinyli czy jeździ na festiwale muzyki elektronicznej? Czego szuka w blogach? Co do Twojej roli możesz podjąć temat dwojako. W odniesieniu do tego co wyżej: w jaki sposób możesz dostarczyć użyteczne dla danej grupy treści. A względem siebie – czy chcesz się ujawniać, jak bardzo prywatny charakter ma mieć blog, czy chcesz się wykreować na eksperta w jakiejś konkretnej dziedzinie.



Po tej krótkiej analizie dużo łatwiej będzie Ci zaplanować, to czego Twój blog potrzebuje i jakie są Twoje oczekiwania wobec niego. To co, do dzieła!

Nazwa


W zależności od oczekiwań może być:
- unikalna
- dobra pod SEO
- kontrowersyjna
- kojarząca się z tematyką bloga
- krótka
- dźwięczna
- polska / angielska
- łatwa do zapamiętania
- złożona z imienia i nazwiska

Nie ma jednej recepty i jedynej słusznej drogi. Czasem może przyjść do głowy od razu i być wręcz oczywistym wyborem, a czasem będzie mijał rok za rokiem, zanim podejmiecie ostateczną decyzję. Jeśli temat wybierania nazwy interesuje Was bardziej – zachęcam do przeczytania mojego artykułu na ten temat TUTAJ.

Domena


Tak! Najlepiej od razu z hostingiem i kontami e-mail. Wygląda to wtedy 100 razy bardziej profesjonalnie niż fashionxxbeautylovershopping4321.blogspot.com. 



Szablon


Może być darmowy, byleby uporządkowany. Warto pamiętać o dobraniu fontu z polskimi znakami (także w wersji mobilnej). Oczywiście najlepiej byłoby mieć swój unikalny design, ale to akurat nie jest rzecz konieczna. Szablony na wordpress czy szablony na blogspot (blogger) są teraz na wysokim poziomie estetycznym i UX (user experience, czyli łatwość i intuicyjność poruszania się po niej, dzięki czemu użytkownik w prosty sposób dociera do treści na blogu i „przyjemnie się mu go przegląda”). Poza tym wiele z nich można dostosować do swoich potrzeb przez edycję kodu html.

O mnie


Moim zdaniem jedna z najważniejszych części bloga. Wyobraź sobie, że codziennie na Twojego bloga trafia nowa osoba. Przedstaw się jej! Nie musi to być elaborat, wystarczy kilka zdań.

Jeśli chcesz uchodzić za profesjonalistę unikaj zdań typu:

"Lubię pączki i imprezy w Mielnie. Zawsze się spóźniam i ciągle o czymś zapominam, ale mój TŻ zawsze mi to wybacza <3 To moja sprawa co tu piszę, Tobie nic do tego!"

Za dużo prywatności i pokazywanie swoich wad oraz braku pokory „na froncie” nie będzie uznane za szczerość i autentyczność, a potencjalny zleceniodawca raczej zwróci się z propozycją pracy do kogoś, kto mówi o swojej wiedzy i umiejętnościach.

Jeśli uważasz się za osobę, która zna się na modzie, nigdy nie pisz:

"Moją ulubioną gazetą jest Vogue. Modą pasjonuję się od dziecka, zawsze lubiłam projektować i oglądać Fashion Tv. Moją ikoną stylu jest Kate Moss."

To nie wzbudza zaufania. Każdy, nawet nieogarniający mody, może takie słowa napisać. Pokaż siebie, swoje postrzeganie mody, a nie to, co aktualnie jest modne.

Zastanów się też czy piszesz tylko o sobie, czy o blogu w ogóle.

Kontakt


Bardzo ważne! Podaj swój adres e-mail i sprawdzaj go regularnie. Nawiązywanie relacji jest super! Pewnie sam/-a nie lubisz czekać na odpowiedź, więc postaw się na miejscu osoby, która wysłała do Ciebie wiadomość. Mimo, że blogosfera nie ma swojego „kodeksu dobrych praktyk”, jestem zdania, że nawet jeśli nie jesteś zainteresowany współpracą z daną marką lub nie znasz odpowiedzi na pytanie czytelnika, powinieneś napisać cokolwiek. Wystarczy krótkie „Dziękuję za wiadomość, niestety nie mogę Ci w tym pomóc.”. Jeśli aktualnie nie masz czasu – odpisz, że otrzymałaś maila i wkrótce się skontaktujesz, albo poproś o ponowny kontakt za 2-3 dni. Jeśli mail jest całkowicie abstrakcyjny to można go sobie odpuścić :D Szanujmy swój czas.


Współpraca


Temat, który budzi największe emocje. Mam już zaplanowany kolejny wpis z serii ABC blogera, w całości poświęcony tej kwestii, dlatego tutaj nie będę go rozwijać. Szczegóły już niedługo!
W tej części możesz umieścić aktualne statystyki i adres e-mail, na który należy kierować oferty.

Media społecznościowe


Powinny znaleźć się w widocznym miejscu. Obecnie możemy dobrać ich ikony do stylu bloga i jego wyglądu, więc warto poświęcić trochę czasu, żeby je znaleźć. Wystarczy wpisać w gogle: free license social media icons lub skorzystać z którejś ze stron oferujących darmowe stocki.



Kategorie


Da się je zrobić, nawet przy monotematycznym blogu. Wprowadzają porządek i ułatwiają poszukiwanie treści. Najlepiej posegregować je, kiedy masz już kilkanaście / kilkadziesiąt otagowanych wpisów, żeby w każdej z nich znalazły się choć po 2 posty.

Przykłady?

Dla bloga szafiarskiego:

- Wiosna, lato, jesień, zima
- Casual, glamour, sport
- Historia mody, nowe kolekcje, wyprzedaże, stylizacje

Dla bloga kulinarnego:

- Dania wegetariańskie, Przepisy na desery, Dania obiadowe, Kuchnia bezglutenowa
- Kuchnia włoska, francuska, fusion, polska

Dla bloga lifestyle:

- Moda, jedzenie, podróże, kultura
- Książki, fitness, muzyka, gotowanie
- Przemyślenia, motywacja, życie w związku, praca

Dla bloga o fotografii:

- Analogowe, cyfrowe, wiedza, sprzęt
- Rodzina, moda, podróże, gotowanie


Archiwum


Dzięki niemu czytelnicy łatwo wrócą do jakiegoś interesującego ich wpisu, a Ty uporządkujesz chronologicznie wszystkie wpisy. Jeśli wstydzisz się wpisów z początków swojego bloga – to przestań! Przecież każdy jakoś zaczynał ;) Albo po prostu się ich pozbądź.


Tyle ogólnych i bardzo podstawowych rzeczy na początek powinno wystarczyć. W internecie znajdziesz mnóstwo poradników jak prowadzić bloga, ja postarałam się zwrócić uwagę na te elementy, które stanowią o jego wizerunku i tworzeniu własnej marki. Tak naprawdę każdy z opisanych przeze mnie elementów to temat na osobny wpis, albo indywidualną sesję konsultingową.


Ciekawa jestem Waszych wrażeń i opinii, więc podzielcie się nimi!

Podziel się:

8 komentarzy :

  1. bardzo pozyteczny wpis, dzieki za porady :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj, dużo mądrych rzeczy tu poruszyłaś, jednak co do zakładek, kategorii, to często ktoś wchodzi tylko na stronę główną i nie chce mu się wejść w jakąkolwiek zakładkę. Czytam Cię już od jakiegoś czasu, w 90% zgadzam się z Twoimi spostrzeżeniami. Niektórzy tak jak ja, założyli bloga z marszu, bez większego zastanawiania się do kogo i dla kogo. Ja chciałam pokazać moim rówieśnicom, że 50-tka, to nie koniec świata, i że można być różnym a nie szablonowym. Obecne blogi prowadzone przez młode osoby, popełniają wg mnie jeden błąd, ich blogi poza nagłówkiem, wyglądają identycznie. Nic ich nie wyróżnia i nie zachęca do wejścia w post. Jeśli kiedyś dysponowałabyś chwilą czasu i chciała wpaść do mnie, i ocenić mój blog, będę wdzięczna. Uważam Cię za guru.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za ten komentarz! Wszystko zależy od czytelnika, my możemy robić tyle co w naszej mocy, żeby pisać interesujące treści :)

      Chyba większość z nas zakładała blogi pod wpływem impulsu. Mój, 5 lat temu też w taki sposób powstał.

      Zgadzam się z Tobą, że obecnie wiele blogów wygląda tak samo, ale.. tym lepiej, jeśli ktoś potrafi się wyróżnić!

      Ze mnie żadne guru, to bardzo miłe słowa! W wolnej chwili do Ciebie zajrzę :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Mimo ze w blogosferze funkcjonuje już ponad 3 lata, Twoje wpisy stanowią dla mnie duza podpowiedz, a przynajmniej potwierdzają ze robie cos zgodnie z "kodeksem" ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam Twoje poradniki ;)
    Muszę popracować nad kategoriami u siebie na blogu ;)
    I właśnie sobie uświadomiłam, że nigdy nie określiła grupy docelowej..

    OdpowiedzUsuń
  5. Ajajaj u mnie "O MNIE" od 6 lat brak, ale wstyd :< ale przyznaję bez bicia, że jest to u mnie taką piętą Achillesową, zawsze albo ciężko mi się było zebrać do tego, albo jak już się nad tym pochylałam to zaraz mrowie wątpliwości, wahanie się i takie tam :< Najgorzej... ale fakt, trzeba się za to zabrać.

    A nawiązując jeszcze słowem, do jednego z powyższych komentarzy to nie uważam, że podobieństwa i pewna schematyczność w szacie graficznej/ułożeniu bloga to coś zgoła złego. Wydaje mi się, że przez to że blogi są podobnie skonstruowane ułatwia poruszanie się po nich odbiorcom/czytelnikom, wiedzą gdzie co mogą mniej więcej znaleźć, nie muszą długo szukać, nie czują się zdezorientowani i zagubieni. A to co powinno naprawdę wyróżniać blogi, to tak ja ostatnio Kasiu rozmawiałyśmy, osobowość osób, które je prowadzą :)

    OdpowiedzUsuń

Dzięki za komentarze!
W razie pytań pisz: contact@fashionbranding.pl

 
Copyright © Fashion Branding - bringing meaning to fashion. Designed by OddThemes