Ile tak naprawdę kosztuje ubranie?



30 zł podatku vat, 62 zł za materiały i produkcję, 59 zł to koszty stałe i marża, a 8 zł kapitał społeczny. Tak przedstawia się rachunek za bawełniane spodnie marki Elementy, które widzicie w mojej stylizacji. A uszyte zostały w polskiej szwalni! Skąd w ogóle mam takie szczegółowe dane? 


Transparent Shopping Collective, to nie tylko platforma sprzedaży, ale też idea promująca świadomość i transparentność mody. Dzięki temu przy każdym produkcie mamy rozpisane ile procent ceny i na co się rozkłada. Dodatkową fajną rzeczą jest to, że od 3 do 5% środków trafia do jednej z trzech inicjatyw społecznych, o których parę słów niżej. 



Elementy i Balagan (drugą markę funkcjonującą w ramach Transparent Shopping) łączą 3 filary: transparentność ceny, transparentność produkcji i kapitał społeczny. Obie marki to funkcjonalność i proste wzornictwo, które sprawdzi się przy każdej okazji. Materiały są wygodne i trwałe (bawełna, wełna, skóra). Jeśli szukacie "bazy" swojej garderoby, to na pewno ją tam znajdziecie. Moje spodnie posłużą mi o każdej porze roku, specjalnie wybrałam też taki "bezpieczny" kolor i bardzo luźny fason, żeby pasowały do reszty rzeczy, które mam w szafie. Dzięki temu na pewno będą często noszone. Modny bawełniany golf, beret i wełniany płaszcz w stylu retro, to kolejne elementy, które są wartościowe pod względem użyteczności. Botki to nowość, nabyte trochę pod wpływem impulsu (chwila słabości). Co nie zmienia faktu, że oprócz wygody, są bardzo stylowe i przełamują moje retro-dziewczęce zapędy. 



Pisałam Wam wyżej o inicjatywach, które otrzymują wsparcie w ramach transparent shopping. Sami wybieramy, komu przeznaczamy fundusze ze swoich zakupów. 

Inicjatywa nr 1: Przedszkole w Ghanie

Monika Kaczmarzyk w 2013 roku wyjechała na edukacyjny projekt do Mankessim, miejscowości w południowej Ghanie. Tam wraz z grupą dobrych ludzi zbudowała Janusz Korczak Day Care Center. Dziś w przedszkolu pracuje 7 osób, które codziennie prowadzą zajęcia z 80 maluchami między 2-6 rokiem życia, zajęcia dla młodzieży oraz działania wśród kobiet. 

Inicjatywa nr 2: MiastoDwa

Warszawa Do Usług to nowy, długofalowy projekt Stowarzyszenia MiastoDwa promujący projektantów, artystów i rzemieślników, którzy chcą tworzyć piękne szyldy i witryny dla Warszawy. Szukają takich rozwiązań, żeby dobre projektowanie było dostępne i zrozumiałe dla wszystkich, a niekoniecznie kojarzyło się z minimalistycznymi projektami wizytówek i papierowych kubków za grube miliony. Super sprawa, bo niestety brakuje nam edukacji w duchu estetyki, a miasta często zaśmiecone są przez wesołą twórczość syna kolegi wujka, który "umi fotoszopa". 

Inicjatywa nr 3: KIBUC Warszawa

Założony został przez Żydowską Ogólnopolską Organizacją Młodzieżową i od tej pory działa prężnie organizując wydarzenia dla odradzającej się społeczności żydowskiej w Polsce. Kibuc ma za cel przyczyniać się do dialogu międzykulturowego i zwalczania dyskryminacji w każdej formie. Ta inicjatywa też jest mi bliska, bo jak wiecie pochodzę z okolic Oświęcimia, a w liceum realizowałam projekt edukacyjny związany z historią i kulturą żydowską. I wiem na pewno, że edukacji w tym temacie też nam brakuje. A szkoda, bo to długi kawał naszej polskiej historii i dziedzictwa, który przez lata skutecznie był zapominany. 




Jednostka świata nie zmieni, ani jeden zakup. Ale jeśli będzie ich więcej, i nas więcej... to może warto? Nie ma też sensu popadać w paranoję i wyrzucać wszystkich ciuchów, ani wyzywać ludzi, którzy nie wyznają podobnych zasad. Do odpowiedzialności się nikogo nie zmusi. Możemy jedynie powalczyć konkretnymi argumentami, których w przypadku Transparent Shopping Collective jest wiele. Skromność, prostota i użyteczność w cenach porównywalnych do sieciówek to tylko początek. A do powyższych dołączyć jeszcze można autorskie (mimo, że klasyczne) projekty, staranną oprawę wizerunkową (to też kosztuje! sesje zdjęciowe, strona internetowa, pudełka do wysyłki itd) i promocję w mediach, która nie bazuje na wystylizowaniu paru celebrytów, lecz rzetelnych wywiadach i podprogowej edukacji czytelników. 




Kolejna rzecz, która wiąże się z przejrzystością mody to... brak wyprzedaży. Oczywiście można uciąć sobie marżę, ale wtedy projekt się skończy i marka zbankrutuje. Można zatrudnić tańsze szwaczki (przenieść produkcję do Chin) albo korzystać z gorszych materiałów. Wtedy znika idea Elementów i Balaganu. A tego przecież nie chcemy! 

Dla kogo są te marki?
- zwolenników teorii, że mniej, znaczy więcej,
- osób, które troszczą się o środowisko,
- wspierających godziwą pracę,
- zabieganych (cokolwiek połączycie ze sobą z ich kolekcji, będzie do siebie pasowało, więc nie trzeba się głowić nad tym w co się ubrać),
- ceniących porządne materiały i wykonanie,
- pracowników biur i innych miejsc, gdzie obowiązuje dress code. 

Ciekawa jestem co sądzicie o idei transparentności mody. Myślicie, że więcej marek podłączy się do tego nurtu? 




beret: F&F | golf / turtleneck: PROMOD | płaszcz / coat: FEMI PLEASURE | spodnie / trousers: ELEMENTY | torebka / bag: MARKS & SPENCER | buty / shoes: MOHITO | okulary / sunglasses: QUAY OF AUSTRALIA

fotograf: Vademecum stylu

Podziel się:

27 komentarzy :

  1. Dzięki Twoim postom jestem coraz bardziej świadomym konsumentem :) odpowiadając na Twoje ostatnie pytanie - chyba nie każdej marce ma reke taka transparentność...
    Wygladasz bardzo stylowo! Bardzo bardz bardzo mi sie podoba. Ale musze to napisac - bez tej torebki ;) wybacz mi jesli Cie uraziłam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja się sama też tego uczę, ale staram się przy tym zachować zdrowy rozsądek :)
      i nie uraziłaś - dzięki za opinię! może bardziej pasowałaby tu gładka, prosta, skórzana ;)


      Usuń
    2. A mnie się właśnie podoba połączenie płaszcza i torebki <3 Co człowiek to opinia :)

      Usuń
    3. Ja tę torebkę noszę do wszystkiego, więc nie jestem obiektywna :D

      Usuń
  2. Wyglądasz super! Idealnie dobrałaś elementy garderoby:)

    Mam mieszane uczucia co do treści posta...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję!

      Chciałam się z Wami podzielić interesującą inicjatywą z punktu widzenia budowania marki, jak i postrzegania mody.
      Ale jestem ciekawa co myślisz o tym temacie :)
      Jeśli będziesz miała ochotę i jakieś przemyślenia - napisz!

      Usuń
  3. BTW przypomniała mi się marka Everlane i trzy ceny przy każdym produkcie, gdzie najniższa cena pokrywała koszt produkcji i wysyłki, średnia uwzględniała płacę dla pracowników, a najwyższa zawierała też zysk dla firmy. Klient mógł sobie wybrać, ile chce zaplacic. Fajna sprawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, pamiętam ten case! Można szerszy artykuł na ten temat napisać :)

      Usuń
  4. Nie sądzę, żeby wiele marek zdecydowało się na taką "transparentność" - wyszłoby wtedy na światło dzienne, że koszty produkcji ich towarów są bardzo niskie w stosunku do ceny końcowej i trudniej byłoby jedynie mniejszą lub większą renomą umotywować cenę ostateczną ciucha :>
    Dorabianie ideologii do swojej marki sprawdza się tylko do pewnego czasu ;)
    Zatem nie spodziewam się wysypu firm idących w ślady tych, o których wspominasz ;)

    P.S. Uśmiecham się, bo ten płaszcz do tego mojego kraciaka podobny bardzo :> ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą. Niewiele marek pójdzie w tym kierunku, ale na pewno jeszcze jakieś, w których tożsamości wpisane są zasady transparencji :)

      Oj lubię ten swój płaszcz bardzo. A szczególnie w tym październikowym wydaniu w połączeniu z turkusem: http://www.babeczkinawybiegu.pl/2015/10/kratka-przyjemnosc-noszenia-i-buty-na.html :)

      Usuń
    2. chociaz przy wielu markach to widac juz podczas wyprzdazy, gdy nagle cena plaszcza spada z 250zl do 30zl.. daje do myslenia i w sumie troche zniechęca, zwlaszcza, ze po dwoch praniach okazuje sie, ze to kasa wyrzucona..
      Podoba mi sie idea i Ty mi się podobasz, plaszcz cudowny ;)

      Usuń
    3. dziękuję!

      a wyobraź sobie, że koszty produkcji często są rzędu 4-5$ albo nawet i mniejsze w przypadku dużych sieci handlowych.

      Usuń
  5. świetny płaszczyk! Idealny z tymi czerwonymi elementami :*

    OdpowiedzUsuń
  6. Większości markom transparentność ceny nie będzie się kalkulować. To sprawdzi się w przypadku mniejszych marek, a nie globalnych sieciówek - tam wynagrodzenie pracownika to marny grosz za który ledwo da się przeżyć.
    Aczkolwiek bardzo podoba mi się inicjatywa Transparent Shopping Colective i mam nadzieję, że dołączy do niej więcej marek. To odpowiedzialna moda. Warto wiedzieć co się kryję za naszym ubraniem (jeśli interesuje Cie temat zapraszam do siebie na bloga na serię ODPOWIEDZIALNA MODA ;) )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To racja. To się dużym graczom nie opłaca :)

      dzięki!

      Usuń
  7. Cudowna stylizacja pięknie wyglądasz :* super post ❤️
    www.xthy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny płaszcz! :)

    ______________________
    PERSONAL STYLE BLOG
    http://evdaily.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Moją uwagę przykuł płaszczyk praz beret, świetne połączenie :)
    http://clauddfashion.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Wow, aż jestem w szoku, że istnieją takie marki jak ta! Weszłam sobie na ich stronę i aż miło: dokładne opisy produktu, skład, instrukcja jak prać, jak prasować, a do tego strona jest przejrzysta i przyjemna estetycznie, jak na taki standard uważam, że ceny są wręcz bardzo atrakcyjne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno wyróżnia się to na rynku mody w Polsce!

      Usuń
  11. Czekałam na te spodnie odkąd napisałaś mi, że je zamówiłaś :) Świetnie wyglądają. Sama mam ochotę na coś jeszcze poza moim szarym płaszczem (chyba teraz kupię torebkę).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. własnie torebki też wyglądają super i na przydadzą się na wiele okazji :)

      Usuń
  12. Cześć! Trafiłam tu pierwszy raz, po nitce prowadzącej z e-booka Fashion PR Talks:) Generalnie nie interesuję się modą aż taaaak bardzo, ale nosze podobny czerwony beret i to skusiło mnie, żeby kliknąć w kilka postów. Są super. Dodaję sobie ten blog do zakładek!

    OdpowiedzUsuń

Dzięki za komentarze!
W razie pytań pisz: contact@fashionbranding.pl

 
Copyright © Fashion Branding - bringing meaning to fashion. Designed by OddThemes