5 pytań do dietetyka / dieta skrojona na miarę!



Tak się złożyło, że od dziecka musiałam uważać na to co jem. Rodzice bardzo o to dbali, więc napoje gazowane, potrawy z dużą ilością tłuszczu, wizyty w fastfoodach i inne mody z Zachodu pojawiały się w moich dziecięcych i nastoletnich latach raczej bardzo rzadko. Co jednak najlepsze - wcale mi tego nie brakowało! Wręcz jestem dziś bardzo zadowolona z tego, że przeładowane cukrem coca-cole, fanty i inne pseudo soczki zwyczajnie mi nie smakują. Oczywiście i mnie się zdarzy popełnić kulinarne grzeszki (zjeść chipsy czy batonika), ale generalnie staram się dostarczać swojemu organizmowi wartościowych składników. Mam takie 5 zasad, bez których nie wyobrażam sobie całej sfery jedzeniowej:

1. pij dużo wody
2. jedz sezonowo
3. czytaj etykiety
4. miej przyjemność z jedzenia
5. dziel się
Parę lat temu popularne stały się targi śniadaniowe, bazary i sklepy ze zdrową żywnością, a także po prostu dbanie o wyhodowanie czegoś swojego i zwiększanie świadomości odnośnie zawartości lodówki w domu i talerza w restauracji. Niektórzy dopatrują się w tym nieautentyczności, a inni (w tym ja) cieszą się, że wreszcie przestajemy być ślepo zapatrzeni "w to lepsze", a próbujemy wykorzystać to co piękne i pyszne w naszym naturalnym środowisku i tradycji kulinarnej. Uczymy się czerpać przyjemność z jedzenia i dzielić się nią z najbliższymi. 

Dziś w krótkim wywiadzie z młodą Panią dietetyk, Agnieszką Nowak, chciałam pokazać, że pozytywne zmiany zaczynają się od małych kroków, które każdy z nas może wprowadzić do swojego codziennego życia. Naprawdę wiele nie trzeba! Dieta to przecież tylko nawyki i przyzwyczajenia, które z dużą dozą przyjemnością możemy sobie skroić na miarę!




Gdybyś miała wymienić zmiany w żywieniu i jego postrzeganiu, które są godne naśladowania, to co by to było?

Agnieszka Nowak: Po pierwsze nie jedzenie w fast foodach (take away’ach). Hamburgery, hot dogi, kebaby, cheeseburgery sięgamy po nie kiedy brakuje nam czasu lub ochoty na samodzielne przygotowanie posiłku. Niestety nie wszyscy zdają sobie sprawę, że takie posiłki są bombą kaloryczną, tłuszczową oraz mieszkanką innych składników, które nie wpływają korzystnie na stan naszego organizmu.

Przyjaźń z owocami i warzywami, są to produkty, które są tak korzystne dla naszego zdrowia, samopoczucia, wyglądu że nie sposób o nich nie wspomnieć. Są skarbnicą witamin, składników mineralnych oraz bardzo istotnego w diecie - błonnika. Najlepsze zatem będą świeże owoce, nie poddane procesom obróbki np. cieplnej. Jeżeli to możliwe zjadajmy je ze skórką ponieważ w niej również kryje się wiele witamin oraz błonnika.




Dlaczego dieta nie służy tylko odżywianiu?

Słowo „dieta” wielu osobom kojarzy się z ograniczeniami, brakiem przyjemności z jedzenia oraz uczuciem zmęczenia. W tym właśnie tkwi problem, ponieważ dobrze zbilansowana dieta (lub tak jak ja wolę nazywać to zmianą nawyków żywieniowych oraz świadome przyrządzanie posiłków) służy nie tylko odżywianiu, ale przede wszystkim dobremu samopoczuciu i wyglądzie. Musimy pamiętać, że odpowiednie żywienie ma ogromny wpływ na poziom hormonu szczęścia - serotoniny, która może być kluczem do poprawy naszego samopoczucia. Słowo dieta powinno być nieco poszerzone aby zawierało właśnie nie tylko zmianę nawyków, ale również odpowiednio dobraną aktywność fizyczną.



Kto powinien skorzystać z indywidualnej porady dietetyka, a kto może posługiwać się ogólnymi zasadami zdrowego żywienia?

Kto powinien? Przede wszystkim osoby zmagające się z chorobami dietozależnymi, czyli np. z cukrzycą, galaktozemią. Ponieważ w takich chorobach indywidualnie skomponowana dieta jest kluczem do leczenia i podtrzymywania dobrej kondycji.

Tak naprawdę każdy kto chce uzyskać porady dotyczącej żywienia lub jakiś wskazówek może udać się do dietetyka, który dostosuje się do wymagań stawianych przez klienta.


3 produkty, które zawierają dużo dobrych składników i zawsze warto mieć je pod ręką to...?

Banan, awokado, pestki dyni. Dlaczego?

Banan: cenne źródło potasu oraz innych witamin i składników mineralnych, smaczny, dający poczucie sytości wtedy, kiedy najbardziej potrzebujemy zastrzyku energii, ponieważ są źródłem cukrów prostych. Zawierają również magnez, który wpływa na pracę mięśni czy mózgu.

Awokado to samo zdrowie! Tłuszcze w nim zawarte są zdrowe dla serca, ma dużo glutationu uznawanego za składnik o działaniu przeciwstarzeniowym, zawarty w nich błonnik zapobiega skokom poziomu glukozy we krwi przez co zalecane jest dla osób z cukrzycą, źródło witaminy E- witamina młodości oraz wiele innych składników, które mają pozytywny wpływ na nasz organizm.

Pestki dyni mają korzystne działanie w walce z pasożytami układu pokarmowego, zawierają lecytynę, która usprawnia procesy uczenia się, myślenia oraz są skarbnicą cynku - pomaga w leczeniu trądziku, zapobiega wypadaniu włosów czy łamaniu się płytki paznokcia.



A jak to jest z tą wodą mineralną?

Średnie dzienne zalecenia co do wody dla zdrowych ludzi to około 1,5 l wody (2 l płynów), oczywiście jeżeli jest bardzo wysoka temperatura, uprawiamy sport ta ilość się zwiększa. Wodę najlepiej pić samą lub z cytryną, limonką, miętą czy innymi owocami. W taki sposób stworzymy sobie naturalną wodę owocową bez zbędnych dodatków i konserwantów. Woda z cytryną usprawnia pracę układu pokarmowego oraz oczyszczanie organizmu z toksyn, obniża poziom cholesterolu, oraz może być przydatna w nadciśnieniu, pobudza metabolizm. Naturalne wody mineralne i wody źródlane: niskosodowe, niskozmineralizowane i średniozmineralizowane – są bezpieczne dla dzieci starszych oraz kobiet w okresie ciąży i laktacji natomiast dla dzieci młodszych zalecane są wody niskozmineralizowane, niskosodowe.

Organizm nie jest w stanie magazynować większej ilości wody, dlatego niedostateczna podaż płynów może skutkować odwodnieniem, które jest bardzo niebezpieczne dla naszego zdrowia i życia. Wodę należy pić często, małymi łykami, ale przez cały dzień.

Woda gazowana czy niegazowana? Ważne by była bez zbędnych dodatków, jeżeli nie jesteśmy w stanie pić niegazowanej a gaz zawarty w wodzie mineralnej nie powoduje dyskomfortu oraz nie jest dla nas przeciwwskazany wybierzmy właśnie tą.


Dawno już nie było na blogu wpisu związanego z gotowaniem, dlatego mam nadzieję, że ten wpis Wam się spodoba. Jeśli poszukujecie więcej ciekawych dietetycznych wskazówek i pysznych przepisów, to zapraszam Was na Fanpage i bloga Dietetyk Dublin - Agnieszka Nowak :) 

A ja na koniec dorzucam jeszcze szybki przepis na obiad:

SKŁADNIKI
łosoś
sałata zielona
pomidorki koktajlowe
pieczarki
słonecznik
orzechy włoskie

PRZYGOTOWANIE
Całe danie gotowe jest dosłownie w 20 minut! Łososia pieczemy w piekarniku (nagrzanym do ok. 180 stopni) bez tłuszczu z pomidorkami i pieczarkami (ja ograniczam użycie soli, więc dodałam trochę pieprzu i oregano oraz ziarna słonecznika). Sałatę ułożyłam na talerzu, wyjęłam rybę i warzywa z pieca, a całość uzupełniłam jeszcze orzechami włoskimi. Mimo, że porcja nie wygląda na dużą - była naprawdę sycąca!

Podziel się:

4 komentarze :

  1. Ohhh, etykiety to ja czytam zawsze, przy moich alergiach pokarmowych to już jest dla mnie czynność automatyczna ;)
    Dobrego dnia Kochana Kasiu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a to racja :) jeśli ktoś ma problemy zdrowotne to jest to niezbędne!

      Usuń
  2. Ja też zwracam ogromną uwagę na to, co jem :) Nie tylko dlatego, że mam ograniczenia dietetyczne, ale zależy mi na zdrowiu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i o to chodzi! jeśli nam zależy na zdrowiu to warto dbać :)

      Usuń

Dzięki za komentarze!
W razie pytań pisz: contact@fashionbranding.pl

 
Copyright © Fashion Branding - bringing meaning to fashion. Designed by OddThemes