Czy moda jest rasistowska?

„Kontrowersje się sprzedają… Moda jest skazana za rasizm. Bez procesu sądowego.” Franca Sozzani.

Redaktor naczelna włoskiego Vogue’a twierdzi, że jest bardzo niewiele czarnoskórych modeli i modelek. Jednak, ci z nich którym uda się ‘wybić’, nie schodzą ze szczytu listy najlepszych modeli wszechczasów. Wystarczy wymienić tu chociażby Naomi Campbell, Jourdan Dunn czy Tyrę Banks, a ostatnio także Chanel Iman. Bolesną, ale prawdziwą rzeczywistość krótko komentuje Carole White, założycielka Premier Model Management – w Paryżu, ani Mediolanie nie chcą czarnoskórych modelek, by znalazła się na tamtejszych wybiegach musi być gwiazdą. Jedyną przyczyną, dla której gotowi byliby zatrudnić ciemnoskórą modelkę jest jej sława.

Świat mody pełen jest skandali na rasistowskim tle. Oburzenie topmodelki Naomi Campbell wywołała kampania reklamowa Cadbury, która sugeruje, że „w mieście” pojawiła się nowa „diva” na wzór Naomi. („Move over Naomi, there’s a new diva in town”).
Zainteresowana tak skomentowała owy fakt: „Jestem zszokowana. Bycie określaną jako czekoladka jest denerwujące nie tylko dla mnie, ale dla wszystkich ciemnoskórych kobiet i ciemnoskórych ludzi. Nie znajduję w tym określeniu ani cienia humoru. Jest obraźliwe i raniące.” Firma Kraft Foods oświadczyła oficjalnie, że reklamie nie towarzyszyły żadne obraźliwe intencje. Zapewniła też, że plakaty zostaną usunięte a kampania nie będzie wznawiana.

Pierwsze skojarzenie z rasizmem kojarzy nam się z dyskryminacją stosowaną wobec czarnoskóry obywateli świata. Czy jednak możliwe jest, by kto był prześladowany ze względu na to, że jest zbyt biały? Okazuje się, ze tak. Stephen Thomson jako albinos nie mógł dostać żadnego zlecenia, dopóki w nowojorskiej agencji specjalizującej się w reprezentowaniu dziwnych i brzydkich twarzy Ugly Models nie znalazł go pracujący dla domu mody Givenchy projektant mody Riccardo Tisci.  Thomson jest bardzo wysoki i bardzo blady. Ma białe włosy i lodowato niebieskie oczy.

W maju 2011 wybuchła afera dotycząca kampanii reklamowej Dove Visible Care. Firmę, która do tej pory kojarzyła nam się z propagowaniem naturalnego piękna niezależnie od rozmiaru, koloru skóry czy wieku, oskarżono o rasizm. Na zdjęciu reklamującym żel pod prysznic widzimy trzy kobiety: ciemnoskórą, Latynoskę i białą. Napis ''przed'' znalazł się nad modelką o najciemniejszym odcieniu skóry, a ''po'' nad kobietą o jasnej karnacji. Można uznać, że ''przed'' odnosi się do widocznej w tle fotografii suchej, zmęczonej skóry, a ''po'' to skóra nawilżona i odświeżona dzięki działaniu kosmetyku. Takie zresztą jest oficjalne stanowisko firmy, której przedstawiciele oświadczyli:
„Wszystkie trzy kobiety mają w naszym zamierzeniu pokazywać, jak poprawia się stan skóry po użyciu naszego produktu. Nie popieramy żadnych działań, które mogą obrazić kogokolwiek.”
Jednak te argumenty nie przekonują wszystkich. Wiele osób poczuło się dotkniętych domniemaną sugestią, że kosmetyki Dove rozjaśniają skórę.

Jedną z najświeższych spraw jest historia Donny Karan, którą oskarżono o propagowanie rasizmu i imperialistycznych postaw. Najnowsza kampania reklamowa na wiosnę-lato 2012 prezentuje modelkę, która na jednym ze zdjęć pozuje z Haitańczykami, którzy mają ciemniejszą skórę od niej i wyglądają na przestraszonych. „Wykorzystano ich jak rekwizyty”– twierdzą przeciwnicy kampanii.
Autorka kolekcji twierdzi, że zaprojektowała ją pod wpływem swojej działalności charytatywnej na Haiti. Karan przebywała tam po trzęsieniu ziemi w zeszłym roku, zainspirowała się obrazami lokalnego artysty Philippe'a Dodarda i haitańskich rzemieślników stworzyła ubrania w stonowanych barwach ziemi i z graficznymi wzorami charakterystycznymi dla regionu, a potem w miejscowości Jacmel na południu kraju postanowiła je sfotografować. „Ona pokazuje duszę Haiti” – branżowemu magazynowi "WWD" projektantka powiedziała o bohaterce kampanii- informuje TVN24.

Chanel.
Na wybiegu nie pojawiła się ani jedna czarnoskóra modelka podczas pokazu: resort 2012,  resort 2011, jesień 2011, przed-jesień 2011, wiosna couture 2011.

Brutalna, ale prawda. Mimo kilku bardzo znanych nazwisk w świecie mody, czarnoskóre modelki praktycznie dla projektantów nie istnieją....





Podziel się:

4 komentarze :

  1. puder do rzęs ma służyć pogrubieniu i wydłużeniu ich :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiele tracą, że nie angażują do swoich pokazów czarnoskórych modelek. Dziwię się im. W końcu projaktantom zależy na oryginalności. Ehh, jesteśmy w XXI wieku, a rasizm (może nie aż taki wyraźny) szerzy się w dalszym ciągu... W czerwonym powiadasz? Może masz rację? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. O dziękuję za informację ;) Na początku wydawało mi się że ten problem jest wyolbrzymiony, ale jednak nie... projektanci sami też chcą skandali, bo wiedzą, że przyniesie im to rozgłos.

    OdpowiedzUsuń
  4. Oj jest tyle pięknych kobiet czarnoskórych. Wielka strata. Inny kolor skóry, który wywodzi się z różnych narodowości, kultur powinien być inspiracją dla projektantów.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń

Dzięki za komentarze!
W razie pytań pisz: contact@fashionbranding.pl

 
Copyright © Fashion Branding - bringing meaning to fashion. Designed by OddThemes